keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Avoimuus


Organsiaation avoimuus on tärkeää kaikkien viihtymisen kannalta. Jokainen voi myös omalta osaltaan vaikuttaa työpaikkansa avoimuuteen. Avoimuus on pinnalla monessa organisaatiossa ja läpinäkyvyys koetaankin tärkeäksi esimerkiksi hyvän tuloksen saamisen kannalta.

Organisaation avoimuuteen voidaan vaikuttaa esimerkiksi työtiloilla. Avokonttoreilla saadaan yhteisöllisempi ilmapiiri ja myös innovointi voi lisääntyä kasvaneesta vuorovaikutuksesta. Avoimuuden kannalta myös henkilöstön viihtyvyys on tärkeää, joten työhyvinvoinnista tulisi huolehtia. Jokaisen työntekijän tulisi kokea tekemänsä työ tärkeäksi ja arvostetuksi. Henkilöstön välisen kommunikoinnin pitäisi myös olla helppoa ja vapaata. Avoimuus on yksi avaimista organisaation kehitykselle.

Lisäksi avoimuus organisaation ulkopuolella on oleellista. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia ostamiensa palveluiden ja hyödykkeiden alkuperästä, joten mitä avoimemman kuvan organisaatio luo tuotantonsa alkuperästä, sitä paremman mielikuvan kuluttajat saavat organisaatiosta. Tästä seuraa, että kuluttajat käyttävät organisaation palveluita ja tuotteita myöhemminkin. Organisaation olisikin hyvä tietää ja selvittää esimerkiksi raaka-aineidensa todellinen alkuperä ja kertoa se myös julkisesti.

Uskon, että avoimuudella on todella suuri merkitys sekä työntekijän että työnantajan kokemaan työn luotettavuuteen. Esimiesviestintä ja käytännön toiminta vaikuttavat suuresti työntekijöiden toimintaan. Esimiesviestinnän avoimuutta edistävät esimerkiksi aktiivinen keskustelu puolin ja toisin. Esimies voi viestinnässään keksiä uusia tapoja toimia. Uusi tapa voi olla esimerkiksi blogin, joka on kaikille avoin, kirjoittaminen. Esimies ei myöskään saa välittää informaatoita niin, että vain esimerkiksi kokouksen läsnäolijat saisivat viestin. Sama informaatio tulee välittää kaikille.

 Avoimuus ja sitä kautta positiivinen mielikuva esimiehen ja työntekijän välillä vaikuttavat organisaatioon sitoutumiseen. Avoimuutta edistävät esimerkiksi toimiva vuorovaikutus ja kannustavuus. Avoimuuden kannalta tärkeää on myös rehellisyys sekä asioiden syy-seuraus-suhteiden selvittäminen. Työntekijöiden tasapuolinen kohtelu sekä rakentava ja positiivinen palaute kannustavat työntekijöitä hyviin työsuorituksiin ja organisaation avoimuuteen.

Omakohtainen arkinen kokemus työelämän avoimuudesta minulla on esimiesviestinnästä. Olin töissä organisaatiossa jossa siis avoimuus, tässä tapauksessa työntekijöiden tiedottaminen oli jäänyt turhan vähäiseksi. Me työntekijät näimme johtavassa asemassa olevia henkilöitä hyvin harvoin. Kerran yritin jostain syystä ottaa yhteyttä yhteen näistä johtajista, jonka yhteystiedot oli annettu vastaavia tilanteita varten. Sainkin kuulla, että hän oli eronnut tehtävästään jo yli vuosi sitten. Ihmettelin vain, että miksei työntekijöille kerrottu tärkeän yhteyshenkilön vaihtumisesta ja seuraavaksi piti itse selvittää, kehen olla yhteydessä edellisen sijaan. Asiaan yksinkertainen ratkaisu olisi työntekijöiden tiedottaminen tärkeistä muutoksista ja yhteystietojen riittävä päivittäminen.

1 kommentti:

  1. No huh huh! Olipa organisaatiossa ajanmukaista tiedottamista! Tiedottaminen asioista onkin todella tärkeä osa-alue avoimúuden luomista ja ylläpitämistä. Mutta viestinnän pitäisi myös olla kaksisuuntaista niin että johtajat/johto/esimiehet saavat palautetta työntekijöiltä mm. prosessien toimivuudesta, epäkohdista, toiminnasta, asiakasrajapinnasta jne. En voisi kuvitella olevani pomo, joka ei kuuntelisi mitä organisaatiossa on meneillään, mitä siellä tapahtuu ja mitkä "vibat" siellä on kulloinkin. Juuri kuuntelemisen kautta johdetaan parhaiten.

    VastaaPoista