torstai 21. tammikuuta 2016

Blogit johtamisen työkaluna

 Blogialustan valitseminen

Valitsin Johtamisen ajankohtaisteema-kurssille Bloggerin blogialustaksi, sillä olen joskus aiemminkin käyttänyt kyseistä alustaa. Edellisestä kirjoittamastani blogitekstistä on kuitenkin jo monta vuotta.

Erot muihin some-kanaviin

Itse koen blogin olevan huomattavasti vapaampi ja avoimempi some-kanava, kuin moni muu. Twitteriä en ole koskaan edes käyttänyt, mutta esimerkiksi Facebookiin kirjoittaisin paljon vähemmän ja suppeammin sanottavani kuin blogiin. Blogissa voi kirjoittaa periaatteessa niin kauan ja niin paljon kuin sanottavaa vain riittää, eikä muiden ole pakko lukea sitä, jos aihe ei kiinnosta. Kuviakin saa lisättyä mieleisensä määrän ilman, että tukkii jonkun toisen etusivun. Youtube taas on ehkä eniten blogikirjoitusten kaltainen, sillä videoilla voi kertoa sanottavansa itse kuvamateriaalin lisäksi. Monet bloggaavatkin videoblogin kautta Youtubessa. Jos haluaisin purkaa ajatuksiani somessa, tekisin sen mieluiten blogissa.

Blogi on kuitenkin työläämpi kuin moni muu some-kanava, ensinnäkin kirjoitusten pituuden vuoksi. Lisäksi siinä on oma ylläpitonsa, jotta saa ulkoasut  ja muut täsmäämään mieleisikseen.

 Blogin käyttö johtamisviestinnässä

Blogia voi käyttää monin tavoin hyödyksi johtamisviestinnässä. Kokouksia voisi alustaa kirjoittamalla esityslistaa blogiin ja käsittelemällä ajankohtaisia aiheita jo valmiiksi kirjoituksessa. Sähköpostiviestit taas olisi hyvä pitää lyhyinä ja ytimekkäinä, kun taas blogiin voi kirjoittaa laajemminkin aiheesta.

Kehitys- ja kasvokkaiskeskustelut tulisi pitää aina silloin, kun kaikki osapuolet ovat todella läsnä tilanteessa. Näissä tilanteissa blogi ei toimi, koska vuorovaikutus on silloin hankalampaa. Käytäväkeskusteluissa on vähän sama idea, eikä niitä voi käydä blogin välityksellä. Henkilöstölehden juttuja on helppo julkaista blogissa, ja se voi säästää kustannuksiakin, jos käyttäisi blogia konkreettisen lehden sijasta. Toisaalta kaikki eivät tykkää lukea tietokoneelta tekstejä, ja toivovat saavansa käsiinsä itse lehden. Sisäisiä tiedotteita voisi myös julkaista blogeissa, mutta ehkä lähinnä silloin, kun ne eivät ole kiireellisiä. Sähköposti voisi kiireellisissä asioissa tavoittaa henkilöstön nopeammin.

Monissa "johtajablogeissa" blogia on käytetty juurikin ajankohtaisten asioiden  julki tuomiseen ja niiden kommentoimiseen. Useat kirjoitukset ovatkin pitkälti uutisilta ja kolumneilta vaikuttavia.

Blogi omassa esimiestyössä

 Itse hyödyntäisin blogia juurikin sisäisten tiedotteiden ja henkilöstölehden juttujen kanssa. Alaiset voisivat kommentoida asioita helposti kommenttiruudussa. Blogiin voisi kirjoittaa myös ihan vain osaston kuulumisia ja sillä voisi yrittää luoda piristystä työntekijöiden päivään.

Blogini voisi olla myös videomuodossa, mutta koen perinteisen blogin mielekkäämmäksi. Videoblogi tuntuu työläämmältä ajatukselta. Lisäksi koen saavani itseäni ilmaistuksi paremmin kirjoittamalla suoraan blogiin, kuin puhumalla kameralle. En ole koskaan kokeillut videoblogia, joten siinä riittäisi myös uutta opittavaa. Videoblogeissa on kuitenkin se hyvä puoli, että niihin saa ehkä ladattua enemmän tunnetta, joten ne voivat olla motivoivampia ja miellyttävämpiä seuraajille.




1 kommentti:

  1. Videoblogeissa ja nyt esimerkiksi Periscopessa on se kiva puoli, että ne on kyllä aika nopeita ja helppoja loppujen lopuksi tehdä. Sen kun vaan kännykkä esiin ja ikään kuin juttelemaan toiselle/toisille. Ei se sen kummempaa loppupelissä ole. :)

    Jatka vaan samaan malliin tätä blogin tuottamista! Hyvin menee!

    VastaaPoista